De-LunA

Alla inlägg under september 2010

Av Sanna Matzols - 28 september 2010 20:01

Om månen

 

 Trefaldig är hon, treenig är hon. Cykeln är hennes eviga rytm. Hon kommer, hon går, evigt föränderlig som Gudinnan. Hon sprider sin magiska puls i natten, gör magiskhet av verklighet, allt förändras i hennes ljus. I tid efter tid har vi dyrkat henne; en häxas eviga attribut. Hon är en levande symbol för allt det vi tror på: cykeln, trefaldigheten, naturens heliga energi och alltets enighet. Månen påverkar vattnets ebb och flod, du och jag har vatten i vår kropp. Vi är alla under hennes påverkan. En kvinnas cykel är månens cykel; mens och måne hänger tätt samman. Av alla fenomen i naturen är månen den som påtagligast påverkar oss och vår omvärld. Om vi lever med årstidernas rytm och cykel, har vi även månens kortare intensivare cykel att njuta av och leva med. Under en månad hinner hon födas och dö precis som solen hinner födas och dö under ett år. Solen kan vi leva med och fira i en årslång cykel och han spelar, tillsammans med jorden, en i stor roll våra sabbater. Månen finns där hel och full en gång i månaden och har huvudrollen i våra esbater. Många av våra Gudinnor var starkt förknippande med månen. Isis, Ishtar, Diana och Artemis firades under fullmånen av sina tillbedjare. Att förstå månens cykel kan vara ett sätt att förstå Gudinnans cykel. Nymånen har en jungfrulig kraft full av möjligheter. Allt har potential att växa under hennes öga, för att sedan fullbordas under fullmånens moderliga överseende. Fullmånens öga är även läkande och det som är trasigt kan bli helt i hennes ljus. Sedan avtar det ljusa i månens blick och mörkret tar vid. Förstörande och förgörande är den avtagande månens kraft. Hennes mörka öga kan förvisa och bannlysa. Mörkermånens/haggans kraft kan vara svår att förstå, men för att kunna bygga upp måste man rasera. En förgörande kraft behöver inta vara negativ, utan en möjlighet att få kraft att förstöra saker som vi inte behöver i våra liv för att få plats med det positiva. En stor del av gammal häxkonst bestod av månmagi, man observerade månen och anpassade sin magi och sina handlingar efter hennes faser. Och det gör många fortfarande, med fullmånen som den magiska höjdpunkten. Då kan allt göras möjligt. Men månens faser kan även användas som ett verktyg att förstå Gudinnans faser, genom meditation och riter. Elementet vatten och månen har liknande kvalitéer, genom ebb och flod hänger de samman. Flödande, mystiska, mörka, sensuella och känslofyllda omfamnar de varandra i vatten spegeln. Det som döljs under vattenytan, döljs bakom månen, båda kan ses som portaler till det undermedvetna, suggestiva och sensuella. Att följa med månens faser är ett magiskt sätt att följa med naturens rytm. Att arbeta med månen är ett sätt att hålla sig uppkopplad och uppdaterad med det Gudomliga. Men Månens kraft är stark och hypnotisk, så det gäller att vara försiktig. När du umgås med månen, jorda dig ordentligt både före och efter! (Det finns ett exempel på en jordande övning på vår sida.)

 Det gäller att ha fötterna på jorden, speciellt när du har huvudet hos månen.

 

  

Av Sanna Matzols - 28 september 2010 19:50



  


Nu blir det sängen...vet inte när MoonchilD somnar


Hälften varg, hälften kvinna. Häxa. Knasig, kännslomänniska, månbarn, smått paranoid, amatör fotograf,  orolig själ, lojal, ärlig, ängslig, försiktig och ständigt i utvecklingsfas. Vidare o i väg!

Av Sanna Matzols - 28 september 2010 19:32

BedövA TåraR

 

Tårarna rinner... känslor som inte försvinner

Besvikelse som bränner...allt mer jag känner 

ska pröva att bedöva....kanske fly en stund..

.slipa min trasiga grund på mitt sätt " att va sund "

 

Känner mig ensam...utan tröst..det blir en insiktsfull höst.

Det bränner av misstro och sorg i mitt bröst

 mitt inre fylls av en svag röst.

Det finns en ende på detta som är av godhet

det finns en lösning- du vet

 

Bedöva tårar av förlust o vilsenhet

det finns en lösning- du vet

______________________________________

______________________________

 

BlesseD BeeE

 

Tack ModeR JorD för att du fångar mina tårar

tack för att din insikt till mig tröstar men även sårar

 

Tack ModeR JorD för att du plåstrar mina sår

Tack för att du för mig vidare o får mig att gå

 

Framåt vidare o bort

jag vet att jag ska va tacksam ty livet e kort!!

 

 

Av Sanna Matzols - 28 september 2010 19:14

Det e tomt...runt mig...i mig...

När jag ska sova...leva....uppleva!!

 

FaN Va Jag Saknar Mina älskade barn.....

 

  

Av Sanna Matzols - 28 september 2010 07:39

  

 

Tjo flöjt!

Nu e jag på G igen :) håller på och fixa till jobbet- ennu en underbar dag med underbara människor!!

___________________________________

_________________________________________

 

::::DAGENS LÅT::::

 

::::DAGENS VISDOMSORD::::

 

Att föda sitt dårliga självförtroende

 är att tortera din själ!

 

 

 

::::DAGENS MÅSTE::::

 

Nå toppen...

 

 

 

::::DAGENS IDOL::::

 

:::MinA ÄlskadE KidS:::



 

::::DAGENS BILD::::


  

 

 

Av Sanna Matzols - 27 september 2010 19:20

Av Sanna Matzols - 27 september 2010 18:52

Presentation


Livet kan liknas ett spindelnät där varje handling du gör skapar vibrationer i varje ände av trådarna de gäller att vibrera rätt energier för det du ger får du tillbaka x 3
::BlesseD BeeE::




Reklam

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23
24
25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Snacka på...


Ovido - Quiz & Flashcards