De-LunA

Direktlänk till inlägg 22 mars 2010

Min sju åriga dotter fick mig att inse och förstå......Att bära på ett arv av bristande självförtroende...

Av Sanna Matzols - 22 mars 2010 22:26

I dag fick jag insikt förståelse och ord för någonting som jag djupt inom mig har gömt undan och förträngt sedan länge trots att jag har varit medveten under senaste åren att detta är ett stort problem i mitt liv och att det har blivit den största delen av alla delar i mitt sociala handikapp. Men att få grepp om helheten och att sätta ord på det för att kunna göra ett konstaterande har varit omöjligt trots att jag vridit och vänt på detta många gånger.

Men så idag när jag och min sjuåriga dotter samtalar med varandra kom det.

Jag tog mig tid att lyssna ordentligt på det hon sa och då insåg jag hur jag för att skydda mig själv gett ett sken av bra självförtroende( med mina masker o roller) men tydligen förmedlat något helt annat! Hennes förklaringar, hennes berättande om sina upplevelser och hennes tolkningar av dom och hennes enorma sorg och dåliga självförtroende är ett resultat av mina skeva bitar i min uppbyggda personlighet. Jag menar inte att banka på mig själv men som förebild har jag omedvetet skickat dubbla budskap till min dotter och då spelar det ingen roll om jag har överöst henne med beröm, komplimanger och råd om hur hon ska värdera och hantera sig själv i livet när mitt handlande mot mig själv och resultat är/blir den totala motsattsen av mina ord. Hur ska hon kunna tro på sig själv när hon ser att inte jag tror på mig!? Hur ska hon kunna hantera sitt liv när jag inte kan hantera mitt?! Det är tack vare henne som jag kan se och ta på problemet samt att jag plötsligt har insett hur Stora problem det skapar! Jag vet att jag inte kan rå för det jag aldrig har fått själv men det gör ont att se att mitt bristande självförtroende, taskiga syn på egenvärdet och den sjuka självcentreringen Förstöra hennes självförtroende och värde för att jag inte kan finnas till, inte kan stötta och visa henne hur man hanterar dessa viktiga bitar i livet, då jag e såå ego i min hantering och försvar av mitt "skydd" att jag inte ens kan förmedla och ge henne dessa bitar. Men med dessa insikter kommer jag kunna göra nått åt de hela och min självcentrering dog ut då jag insåg att min dotter är på väg att hamna i samma lidande som jag har knatat runt i hela livet. Och det gör så ont att se henne så ledsen och så maktlös att jag Ska göra allt och då menar jag Allt för att hjälpa henne att älska sig själv och att hon ska få de verktygen hon behöver för att hantera sina upplevelser för vad de är och inte för vad hon tror att andra upplever henne som. Hon som är så klok, vacker och godhjärtad men jag har ju tydligen misslyckats med att förmedla det, men jag ska hjälpa henne så att hon tror, värderar och upplever sig själv så!


Några av insikterna och konstateranden av vårt långa samtal...


Att tolka det nån säger på fel sett, tolkningen blir snedvriden så man upplever att det är fel på en själv som person.

Ett nekande i ett sammanhang som tolkas som ett avvisande av en själv som person och inte det som sas i sammanhanget.

Att inte våga söka kontakt med nya människor för att man är rädd fär att bli avvisad, sårad eller att man inte duger som människa.


Exempelvis: Ett sällskap av 5 tjejer sitter och disskuterar hårfärg och alla är överrens om att blondt hår är fint, kvinnligt, sexigt osv. En av tjejerna i sällskapet har dåligt självförtroende och vriden tolkningsförmåga att det hon hör är "typ": Alla med andra färger och då även Jag med mitt röda hår är fulare, mindre kvinnlig och avtändande och ter det sig riktigt illa fastnar detta i huvudet på kvinnan så hårt att hon tillslut förtränger att det var 4 tjejers åsikter bland miljoner andra människors ev åsikter och centreringen runt henne och hennes hårfärg är ett faktum och tillslut har hon dömt ut hela sitt egenvärde för att hon inte kan hantera de 4 tjejernas åsikter (som dessutom inte värderade sitt val utifrån ett fördömmande av de alla andra hårfärger)  som en åsikt och inget annat,,


Detta är bara några exempel på situationer och upplevelser som man kan uppleva när man har bristande självförtroende. När åren dessutom bara rullar på utan att man får en bra/stark förebild, stöd eller jobbar med att bygga på sitt självförtroende börjar man förtränga, förvränga eller blunda för sin egen del i det hela. Man gömmer sig bakom masker/roller, man bygger upp en inställning att det ligger hos alla andra, man Vet att människor dömmer en trots att man aldrig pratat med varandra. Att vägra ge andra en chans att lära känna en, för man behöver ingen annan. Man dömmer ut dom på alla tänkbara sätt som man själv är rädd att drabbas för och tillslut väljer man ensamhet i största allmänhet. Det blir en säkerhet så man slipper riskera att bli sårad, illa behandlad eller avvisad. Sakta men säkert byggs en "tuff", falsk och hård personlighet fram som tillslut blir så naturlig att man kan intala sig själv till och med att man faktiskt Har bra självförtroende. En syn att en tuff, hård och arg person kan inte uppfattas/tolkas som osäker och svag.

Det kan ibland gå så långt att det blir ett socialt handikapp, upplevelser, händelser, disskutioner m.m centreras osynligt och omedvetet runt sig själv och på grund av att man tillslut mäter sitt värde med precis allt även sånt som inte bör jämföras med ens egenvärde. Har man då byggt upp en enorm mur runt sig kan man förblindas helt så man inte ser att det igentligen är man själv med sin vridna tolkning som skapar sitt eget lidandet och inte andra människor.

Man blir ett offer för sina egna bitar som fattas i ens personlighet!





 
 
Linda

Linda

23 mars 2010 13:19

Ja, jag är så trött på alla kenza-liknande bloggar. Det är bara bilder och tävlingar.. ingenting att läsa alls.

Angående detta inlägg: Det är ju jättebra att du insett hur du påverkar din dotter, då kan du ju förändra. Tänk om alla mammor kunde förstå det! Som sagt, barn gör inte som man säger, de gör som man gör!

Tycker det är jättetråkigt att du har dålig självkänsla. Du som verkar ha så bra värderingar och syn på livet. Du ser ju också väldigt bra ut, så du borde inte känna så som du gör :(
Men har man dåligt självförtroende sen man var mindre så är det ju jättesvårt att arbeta bort det.. oavsett hur bra man ser ut eller allt bra man åstadkommer här i livet :(

http://lindalindgren.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sanna Matzols - 10 mars 2011 00:51

  Bloggen dör snart,,,,ny tid.... nya tankar.....nått som får mitt hjärta att banka. Jag hör.. jag ser.. jag vet.....å dax att göra nytt!!   ...

Av Sanna Matzols - 4 mars 2011 11:07

Kär i låten :D hahahaha Skönt att vara på benen o ute o springa innan solen gått ner ;) vampan har fått ljus på sin näsa och promenad med hund sällskap!!! Laddar fortfarande batterierna då jag inte e 100% frisk :( men skamden som ger sig!!! ...

Av Sanna Matzols - 3 mars 2011 20:47


wiiiiiii äventyret kommer till Dalarna :DÄlskade Lina e på G o jag ser fram i mot helgen som faaan!! Laddar upp för utgång i Borlänge å party till gryningsljus!!! Ska dyka in i garderoben och kolla va det finns där....så man kan dra nå gammalt över...

Av Sanna Matzols - 2 mars 2011 23:26

     Då jag befinner mig i trollerihatten!   Lilla jag....skrattandes med glimten i ögat med dinglande ben på "hatten" jag är en stjärna av alla stjärnor och här sitter jag och filosoferar om  ::VaD JaG SkA BlI NäR JaG BliR StoR::    ...

Av Sanna Matzols - 2 mars 2011 21:28

           

Presentation


Livet kan liknas ett spindelnät där varje handling du gör skapar vibrationer i varje ände av trådarna de gäller att vibrera rätt energier för det du ger får du tillbaka x 3
::BlesseD BeeE::




Reklam

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Snacka på...


Ovido - Quiz & Flashcards